Kod | SDNH |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Dziedzina/dyscyplina naukowa | archeologia, filozofia, historia, językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce, etnologia i antropologia kulturowa |
Języki wykładowe | angielski, polski |
Limit miejsc | 18 |
Czas trwania | 4 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | Centrum Szkół Doktorskich UŁ ul. Matejki 21/23 90-237 Łódź pok. 113 |
Godziny otwarcia sekretariatu | pn - pt. 9 -12.30, w dn. 25 czerwca 11-14. W przypadku dokumentów doręczanych pocztą za termin doręczenia uznaje się datę wpływu do szkoły doktorskiej. |
Adres WWW | https://www.uni.lodz.pl/sdnh |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
W trakcie kształcenia w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, które trwa 4 lata (8 semestrów), pogłębisz swoją wiedzę w zakresie wybranej dyscypliny naukowej w środowisku interdyscyplinarnym, dzięki czemu będziesz mógł umiejscowić swoje kompetencje związane z daną dyscypliną w szerszym kontekście, rozwiniesz warsztat badawczy i dydaktyczny oraz nabędziesz kompetencje miękkie, które mogą być w przyszłości wykorzystane zarówno w pracy akademickiej, jak i w działalności zawodowej o pozaakademickim charakterze. Po ukończeniu Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i obronie rozprawy doktorskiej absolwent uzyskuje stopień doktora nauk humanistycznych.
Etapy postępowania rekrutacyjnego
a) rejestracja w systemie IRK (od 17.06 do 24.06.2024 r.) – instrukcja rejestracji (plik PDF),
b) złożenie kompletu dokumentów wymienionych w § 8 Zasad rekrutacji (od 17.06 do 25.06.2024 r.),
c) przystąpienie do egzaminu sprawdzającego umiejętności w zakresie języka obcego na poziomie B2 (2.07.2024 r.), dotyczy: kandydatów, którzy nie dysponują dokumentem potwierdzającym znajomość języka obcego zgodnym z Wykazem dokumentów potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego (załącznik nr 6 do Zasad rekrutacji),
d) rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem (od 09.07 do 12.07.2024 r.).
Osoby z niepełnosprawnościami
Uczelnia zapewnia osobom z niepełnosprawnościami warunki do pełnego uczestniczenia w procesie rekrutacji, w tym poprzez zapewnienie tłumacza języka migowego lub towarzyszenie asystenta podczas rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym kandydat powinien zgłosić taką potrzebę w trakcie trwania rejestracji w IRK.
Zasady rekrutacji na rok akademicki 2024/2025
Zasady rekrutacji wraz z załącznikami dostępne są pod linkiem: https://www.uni.lodz.pl/sdnh/rekrutacja
INSTRUKCJA REKRUTACJI (format PDF)
Wszczęcie postępowania rekrutacyjnego następuje z dniem, w którym zostają spełnione łącznie dwa następujące warunki:
- wpływ do szkoły doktorskiej podpisanego podania o przyjęcie do szkoły doktorskiej w formie pisemnej, wydrukowanego na formularzu z systemu IRK,
- a także wniesienie opłaty rekrutacyjnej 200 zł (obywatele Ukrainy, którzy przekroczyli granicę RP po 24 lutego 2022 r. są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej) oraz przypisanie jej do wybranej szkoły doktorskiej. Rejestracja elektroniczna nie stanowi czynności wszczynającej postępowanie rekrutacyjne.
- w przypadku zarejestrowania się w IRK i niezłożenia podania o przyjęcie do szkoły doktorskiej w formie papierowej lub braku wyżej wymienionej wpłaty przypisanej do danej szkoły nie podejmuje się żadnej czynności proceduralnej.
Do obowiązków kandydata należy w szczególności:
a) wybór szkoły doktorskiej oraz określenie dyscypliny/dyscyplin, w których będzie przygotowywana praca doktorska. Jeżeli praca będzie przygotowywana w więcej niż jednej dyscyplinie, wówczas kandydat wskazuje dyscyplinę wiodącą,
b) wypełnienie formularza rejestracyjnego,
c) wprowadzenie oceny z dyplomu ukończenia jednolitych studiów magisterskich albo studiów pierwszego i drugiego stopnia albo równorzędnych. W przypadku kandydatów, którzy ukończyli studia poza RP, powyższe wyniki są przeliczane przez szkołę doktorską na system obowiązujący w RP proporcjonalnie wg procenta maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Dane wprowadzone przez kandydata zostaną zweryfikowane na podstawie dostarczonych dokumentów,
d) załączenie w systemie swojej aktualnej fotografii wykonanej w formacie spełniającym wymogi określone dla dowodów osobistych w przypadku obywateli RP lub dla paszportu w przypadku cudzoziemców,
e) sporządzenie czytelnych skanów w formacie PDF całej dokumentacji papierowej (oraz zdjęcia, które zostało zamieszczone w systemie IRK), którą kandydat składa w ramach rekrutacji, a następnie wgranie ich do IRK w czasie przewidzianym w terminarzu rekrutacji na rejestrację elektroniczną. Każdy plik ze skanem powinien w nazwie zawierać imię i nazwisko kandydata oraz oznaczenie tego, jaki dokument został zeskanowany, według schematu: Nazwisko_Imię_nazwa zeskanowanego dokumentu,
f) przyporządkowanie swojego dorobku naukowego do dyscypliny/dyscyplin naukowych, których dotyczy działalność badawczo-publikacyjna kandydata, poprzez złożenie stosownego oświadczenia w IRK,
g) złożenie przez kandydata-cudzoziemca deklaracji dotyczącej chęci korzystania z miejsca w Domu Studenta UŁ po przyjęciu do SDNH. UŁ nie gwarantuje przyznania miejsca w Domu Studenta UŁ,
h) po zarejestrowaniu się w IRK - codzienne sprawdzanie konta w IRK w celu odbioru ewentualnych wiadomości.
Zasady rekrutacji wraz z załącznikami dostępne są pod linkiem: https://www.uni.lodz.pl/sdnh/rekrutacja
Wymagane dokumenty
Dokumenty, które kandydat ma obowiązek złożyć (patrz termin u dołu strony) wymienione są w § 8 Zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego na rok akademicki 2024/2025
Kandydaci do szkoły doktorskiej:
a) dokonują rejestracji drogą internetową;
b) składają wydrukowany z systemu IRK i podpisany formularz podania o przyjęcie do SDNH (wzór określa załącznik nr 1 do Zasad rekrutacji) oraz niżej opisany komplet dokumentów:
1) odpis dyplomu ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych wraz z odpisem suplementu do dyplomu (oryginał albo kopia poświadczona przez pracownika UŁ za zgodność z oryginałem),
2) w przypadku, gdy kandydat ukończył studia za granicą, składa zalegalizowany lub opatrzony apostille dyplom ukończenia studiów za granicą, dający prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała. W przypadku dyplomu wydanego w języku innym niż polski lub angielski, należy przedłożyć również jego tłumaczenie na jeden z tych języków (w uzasadnionych przypadkach można dostarczyć wymienione dokumenty przy rozpoczęciu roku akademickiego – patrz uwaga u dołu strony). Kandydat składa oświadczenie, w którym zobowiązuje się do dostarczenia tłumaczenia przysięgłego powyższego dyplomu na język polski w terminie określonym w oświadczeniu (załącznik nr 2 do Zasad rekrutacji). Kandydaci, którzy uzyskali dyplom ukończenia studiów za granicą, powinni dostarczyć skalę ocen obowiązujących w kraju, w którym ukończyli studia,
3) kandydaci, o których mowa w § 2 ust. 2 Zasad rekrutacji składają zaświadczenie o średniej ocen uzyskanych ze studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych oraz zobowiązanie do dostarczenia zaświadczenia o odbyciu egzaminu dyplomowego i nadaniu tytułu zawodowego magistra w terminie zgodnym z terminarzem rekrutacji (wzór zobowiązania określa załącznik nr 3 do Zasad rekrutacji), ww. osoby są zobowiązane do dostarczenia odpisu dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu, o którym mowa w § 2 ust. 1 Zasad rekrutacji, przed rozpoczęciem kształcenia w SDNH,
4) konspekt proponowanej pracy doktorskiej z oświadczeniem potwierdzającym fakt, że kandydat nigdy wcześniej nie przygotowywał ani nie obronił pracy doktorskiej w zaproponowanym temacie (obowiązek złożenia ww. oświadczenia nie dotyczy przypadków przeniesienia z innej szkoły doktorskiej oraz osób, które będą kształciły się w ramach umowy typu cotutelle i kształcą się już na uczelni zagranicznej w momencie rekrutacji). Rozmiar konspektu łącznie z bibliografią nie może przekraczać 5 stron formatu A4; czcionka – Times New Roman 12, interlinia 1,5, marginesy 2,5. Konspekt musi zawierać:
a) proponowany temat pracy,
b) określenie celu badań,
c) przedstawienie dotychczasowego stanu badań – wskazanie luki w nauce, którą kandydat zamierza wypełnić,
d) wskazanie metod badawczych służących rozwiązaniu postawionego problemu,
e) bibliografię przedstawiającą stan badań (maksimum 20 pozycji),
5) oświadczenie pracownika zatrudnionego w UŁ o gotowości podjęcia się promotorstwa (jeżeli kandydat dysponuje taką zgodą) - wg wzoru (do pobrania) dostępnego w systemie IRK albo wniosek o wyznaczenie wybranej osoby, posiadającej uprawnienia do pełnienia funkcji promotora, na promotora swojej pracy doktorskiej (załącznik nr 4 do Zasad rekrutacji). SDNH udostępnia na stronie internetowej listę potencjalnych promotorów z określeniem obszaru ich zainteresowań badawczych najpóźniej na miesiąc przed rozpoczęciem rekrutacji. Listę sporządza Dyrektor SDNH w porozumieniu z osobami, które zamierza na nią wpisać. Warunkiem wpisania danej osoby na ww. listę jest wyrażenie przez nią pisemnej zgody,
6) kwestionariusz oceny dokumentacji kandydata (załącznik nr 5 do Zasad rekrutacji), który stanowi deklarację kandydata o zgłoszeniu osiągnięć podlegających ocenie,
7) dokument potwierdzający znajomość języka obcego (dotyczy języków obcych, o których mowa w § 9 Zasad rekrutacji) na poziomie co najmniej B2 (w przypadku certyfikatu albo dyplomu - kopia – oryginał do wglądu, w przypadku zaświadczeń- oryginał) zgodny z Wykazem dokumentów potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego (załącznik nr 6 do Zasad rekrutacji); jeżeli kandydat nie posiada ww. dokumentu, przystępuje do egzaminu z języka obcego na zasadach określonych w § 9 Zasad rekrutacji,
8) potwierdzenie dotychczasowej aktywności naukowej (w postępowaniu rekrutacyjnym uwzględnia się udokumentowaną aktywność naukową i organizacyjną kandydata odpowiadającą dyscyplinom, w jakich jest prowadzona SDNH, z okresu ostatnich 5 lat poprzedzających rekrutację, a w przypadku Doktoratu wdrożeniowego - 10 lat – do chwili zakończenia rejestracji elektronicznej):
a) publikacje (do 5 wybranych pozycji) - w przypadku tekstów już wydanych należy dołączyć ksero: strony tytułowej, redakcyjnej, spisu treści publikacji oraz strony tytułowej własnego tekstu; w przypadku publikacji dopiero oczekujących na druk – należy dołączyć poświadczenie od redakcji o przyjęciu tekstu do druku,
b) udział w konferencjach naukowych z referatem (można wykazać 3 konferencje) - zaświadczenie od organizatorów potwierdzające wygłoszenie referatu lub dołączenie oficjalnego programu konferencji z zaznaczonym własnym wystąpieniem,
c) projekty naukowo-badawcze – należy dołączyć odpowiednie poświadczenie,
d) certyfikat (kopia – oryginał do wglądu) potwierdzający znajomość języków innych niż język deklarowany do egzaminu, o którym mowa w § 9 Zasad rekrutacji lub zwalniający z ww. egzaminu (z listy określonej w załączniku nr 6 do Zasad rekrutacji),
e) poświadczenie innych osiągnięć, w szczególności: zaświadczenie o uzyskaniu nagrody/wyróżnienia w konkursie na najlepszą pracę magisterską, odpis dyplomu/dyplomów ukończenia drugiego kierunku studiów, potwierdzenie wyjazdu zagranicznego o charakterze naukowym (na okres min. 3 miesięcy), poświadczenie aktywności społecznej, organizacyjnej, popularyzatorskiej (potwierdzenie rodzaju aktywności oraz czasu jej trwania),
9) kandydat posiadający orzeczenie o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 100 ze zm.) składa kopię orzeczenia z innymi dokumentami rekrutacyjnymi, jeśli ma zamiar skorzystania z dodatkowych uprawnień wynikających z przepisów prawa,
10) kandydaci-cudzoziemcy składają ponadto:
a) dokument potwierdzający legalność pobytu na terytorium RP w postaci kopii aktualnej wizy lub karty pobytu niezwłocznie po uzyskaniu jednego z ww. dokumentów, najpóźniej do końca pierwszego semestru kształcenia w SDNH,
b) w przypadku kandydatów, którzy nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w RP, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym - wskazanie w formie pisemnej adresu do doręczeń na terytorium RP lub ustanowienie pełnomocnika do doręczeń (na potrzeby doręczania pism i decyzji administracyjnych). W przypadku niedopełnienia ww. obowiązku decyzje oraz pisma są pozostawiane w aktach kandydata ze skutkiem doręczenia.
Test językowy:
odbędzie się w dniu 02.07.2024 r.
Szczegółowe informacje na temat testu zostaną przekazane kandydatom zarejestrowanym w systemie IRK poprzez wiadomość systemową.
Rozmowa kwalifikacyjna:
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w terminie:
od 09.07.2024 r. do 12.07.2024 r.
Szczegółowe informacje na temat rozmowy kwalifikacyjnej zostaną przekazane kandydatom zarejestrowanym w systemie IRK poprzez wiadomość systemową.
Ogłoszenie listy osób przyjętych
odbędzie się w terminie:
do 23.07.2024 r.
Termin i sposób doręczenia dokumentów papierowych:
Dokumenty należy dostarczyć w terminie:
od 17.06.2024 r. do 25.06.2024 r.
w godzinach 9:00-12:30 od poniedziałku do piątku,
a w dniu 25.06 w godz. 11-14.
- w przypadku doręczenia pocztowego za termin doręczenia dokumentów uznaje się termin ich wpływu do szkoły doktorskiej.
Dokumenty należy dostarczyć osobiście do biura szkoły doktorskiej lub wysłać drogą pocztową na adres:
Uniwersytet Łódzki
Centrum Szkół Doktorskich
p. Agnieszka Kosicka-Jóźwiak
Sekretarz SDNH
ul. Matejki 21/23 pok. 113
90-137 Łódź
Dla osób przystępujących do rekrutacji spoza terenu Rzeczypospolitej Polskiej:
W przypadku, gdy złożenie dokumentów papierowych jest niemożliwe w w/w terminie z przyczyn niezależnych od osoby kandydującej, można dostarczyć je już po przyjeździe do Polski (przed złożeniem Ślubowania i rozpoczęciem zajęć na początku roku akademickiego) – w tym celu należy, zgodnie z §8 ust. 3 Zasad rekrutacji, skierować mailowo wniosek do Dyrektora SDNH o możliwość złożenia dokumentacji w formie papierowej po terminie wynikającym z terminarza rekrutacji, z jednoczesnym zobowiązaniem do dostarczenia oryginalnych dokumentów przed terminem podpisania aktu ślubowania.