Szkoła Doktorska Nauk Społecznych - Dodatkowa rekrutacja tylko dla kandydatów, których stypendium doktoranckie w razie przyjęcia do szkoły doktorskiej finansowane będzie w całości lub w części z funduszy zewnętrznych (między innymi doktoraty wdrożeniowe oraz osoby zakwalifikowane do projektów naukowych).
W mocy od: 9 lutego 2024
Zasady kwalifikacji
Rekrutacja dotyczy osób, których stypendium doktoranckie będzie finansowane w całości lub w części ze źródeł zewnętrznych:
a) osoby, których stypendium doktoranckie w razie przyjęcia do SDNS finansowane będzie w całości lub w części z grantów na realizację projektów naukowych (np. ogłoszonych przez NAWA, NCBiR, NCN), pozyskanych przez UŁ,
b) osoby, których stypendium doktoranckie w razie przyjęcia do SDNS finansowane będzie w całości lub w części z funduszy zapewnionych przez instytucje zewnętrzne (np. instytuty PAN) z funduszy własnych bądź z pozyskanych przez te jednostki grantów,
c) osoby, które aplikowały do programu Doktorat wdrożeniowy i uzyskają finansowanie stypendium doktoranckiego z ww. programu,
d) osoby z zagranicy (cudzoziemcy) odbywające kształcenie na podstawie przepisów art. 323 ust. 1 pkt.1-5 Ustawy PSWiN i posiadające zewnętrzne środki, przyznane na podstawie przepisów art. 323 ust. 2 PSWiN (wypłacane za pośrednictwem NAWA).
Warunkiem ukończenia rejestracji w niniejszej rekrutacji jest potwierdzenie udziału w projekcie/programie z powyższej listy.
Osoby z niepełnosprawnościami
Uczelnia zapewnia osobom z niepełnosprawnościami warunki do pełnego uczestniczenia w procesie rekrutacji, w tym poprzez zapewnienie tłumacza języka migowego lub towarzyszenie asystenta podczas rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym kandydat powinien zgłosić taką potrzebę w trakcie trwania rejestracji w IRK.
Zasady rekrutacji do SDNS na rok akademicki 2024/2025
Zasady rekrutacji wraz z załącznikami dostępne są pod linkiem: https://www.uni.lodz.pl/sdns/rekrutacja
Wszczęcie postępowania rekrutacyjnego następuje z dniem, w którym zostają spełnione łącznie dwa następujące warunki:
- wpływ do szkoły doktorskiej podpisanego podania o przyjęcie do szkoły doktorskiej w formie pisemnej, wydrukowanego na formularzu z systemu IRK,
- a także wniesienie opłaty rekrutacyjnej 200 zł (obywatele Ukrainy, którzy przekroczyli granicę RP po 24 lutego 2022r. są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej) oraz przypisanie jej do wybranej szkoły doktorskiej. Rejestracja elektroniczna nie stanowi czynności wszczynającej postępowanie rekrutacyjne.
- W przypadku zarejestrowania się w IRK i niezłożenia podania o przyjęcie do szkoły doktorskiej w formie papierowej lub braku wyżej wymienionej wpłaty przypisanej do danej szkoły nie podejmuje się żadnej czynności proceduralnej.
Do obowiązków kandydata należy w szczególności:
a) wybór szkoły doktorskiej oraz określenie dyscypliny/dyscyplin, w których będzie przygotowywana praca doktorska. Jeżeli praca będzie przygotowywana w więcej niż jednej dyscyplinie, wówczas kandydat wskazuje dyscyplinę wiodącą,
b) wypełnienie formularza rejestracyjnego,
c) wprowadzenie średniej ważonej ocen uzyskanych w toku studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych (w przypadku braku możliwości wykazania średniej ważonej, dopuszcza się uznanie średniej arytmetycznej); dane są wprowadzane na podstawie suplementu do dyplomu, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 (dyplomu ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych) albo zaświadczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 3 Zasad rekrutacji (zaświadczenia o średniej ważonej ocen). W przypadku kandydatów, którzy ukończyli studia poza RP, powyższe wyniki są przeliczane przez szkołę doktorską na system obowiązujący w RP proporcjonalnie wg procenta maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Dane wprowadzone przez kandydata zostaną zweryfikowane na podstawie dostarczonych dokumentów,
d) załączenie w systemie swojej aktualnej fotografii wykonanej w formacie spełniającym wymogi określone dla dowodów osobistych w przypadku obywateli RP lub dla paszportu w przypadku cudzoziemców,
e) sporządzenie czytelnych skanów w formacie PDF całej dokumentacji papierowej (oraz zdjęcia, które zostało zamieszczone w systemie IRK), którą kandydat składa w ramach rekrutacji, a następnie wgranie ich do IRK w czasie przewidzianym w terminarzu rekrutacji na rejestrację elektroniczną. Każdy plik ze skanem powinien w nazwie zawierać imię i nazwisko kandydata oraz oznaczenie tego, jaki dokument został zeskanowany, według schematu: Nazwisko_Imię_nazwa zeskanowanego dokumentu,
f) przyporządkowanie swojego dorobku naukowego do dyscypliny/dyscyplin naukowych, których dotyczy działalność badawczo-publikacyjna kandydata, poprzez złożenie stosownego oświadczenia w IRK,
g) złożenie przez kandydata-cudzoziemca deklaracji dotyczącej chęci korzystania z miejsca w Domu Studenta UŁ po przyjęciu do SDNS. UŁ nie gwarantuje przyznania miejsca w Domu Studenta UŁ,
h) po zarejestrowaniu się w IRK - codzienne sprawdzanie konta w IRK w celu odbioru ewentualnych wiadomości.
Wymagane dokumenty
Dokumenty, które kandydat ma obowiązek złożyć (patrz termin u dołu strony) wymienione są w § 8 Zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego na rok akademicki 2024/2025
Kandydaci do szkoły doktorskiej:
a) dokonują rejestracji drogą internetową;
b) składają wydrukowany z systemu IRK i podpisany formularz podania o przyjęcie do SDNS (wzór określa załącznik nr 1 do Zasad rekrutacji) oraz komplet dokumentów:
1) odpis dyplomu ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych wraz z odpisem suplementu do dyplomu (z zastrzeżeniem ust.2 pkt 3) - oryginał albo kopia poświadczona przez pracownika UŁ za zgodność z oryginałem. Kandydaci, którzy ukończyli studia poza RP powinni dostarczyć skalę ocen obowiązujących w kraju, w którym ukończyli studia,
2) w przypadku kandydata, który ukończył studia za granicą - dyplom ukończenia studiów musi być zalegalizowany lub opatrzony apostille oraz dawać prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała (w uzasadnionych przypadkach można dostarczyć wymienione dokumenty przy rozpoczęciu roku akademickiego – patrz uwaga u dołu strony). W przypadku dyplomu wydanego w języku innym niż polski lub angielski, należy przedłożyć również jego tłumaczenie na jeden z tych języków. Kandydat składa oświadczenie w którym zobowiązuje się do dostarczenia tłumaczenia przysięgłego powyższego dyplomu na język polski w terminie określonym w oświadczeniu (załącznik nr 2 do Zasad rekrutacji),
3) kandydaci, o których mowa w § 2 ust. 2 Zasad rekrutacji składają zaświadczenie o średniej ważonej ocen uzyskanych ze studiów pierwszego i drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich albo równorzędnych (w przypadku braku możliwości wykazania średniej ważonej, dopuszcza się uznanie średniej arytmetycznej) oraz zobowiązanie do dostarczenia zaświadczenia o odbyciu egzaminu dyplomowego i nadaniu tytułu zawodowego magistra w terminie zgodnym z terminarzem rekrutacji (wzór zobowiązania określa załącznik nr 3 do Zasad rekrutacji), ww. osoby są zobowiązane do dostarczenia odpisu dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu, o którym mowa w § 2 ust. 1 Zasad rekrutacji, przed rozpoczęciem kształcenia w SDNS,
4) konspekt proponowanej pracy doktorskiej z oświadczeniem potwierdzającym fakt, że kandydat nigdy wcześniej nie przygotowywał ani nie obronił pracy doktorskiej w zaproponowanym temacie (obowiązek złożenia ww. oświadczenia nie dotyczy przypadków przeniesienia z innej szkoły doktorskiej oraz osób, które będą kształciły się w ramach umowy typu cotutelle i kształcą się już na uczelni zagranicznej w momencie rekrutacji). Konspekt (ok. 5–8 stron) powinien zawierać:
a) wprowadzenie, w którym wskazany zostaje problem badawczy,
b) przyczyny podjęcia problemu/tematu badawczego – jego naukowe znaczenie,
c) przegląd literatury na dany temat wraz ze wskazaniem luki w nauce, którą swoimi badaniami kandydat zamierza wypełnić,
d) określenie podstawowych pytań badawczych, celu badań, tezy głównej i ewentualnie hipotez szczegółowych,
e) metodę/metody badawcze służące rozwiązaniu problemu badawczego,
f) wkład w rozwój nauki, a w przypadku programu Doktorat wdrożeniowy, również praktyczną użyteczność rozwiązań,
g) bibliografię,
5) oświadczenie pracownika zatrudnionego w UŁ o gotowości podjęcia się promotorstwa (jeżeli kandydat dysponuje taką zgodą) - wg wzoru dostępnego w systemie IRK albo wniosek o wyznaczenie wybranej osoby, posiadającej uprawnienia do pełnienia funkcji promotora, na promotora swojej pracy doktorskiej (załącznik nr 4 do Zasad rekrutacji). SDNS udostępnia na stronie internetowej listę potencjalnych promotorów z określeniem obszaru ich zainteresowań badawczych najpóźniej na miesiąc przed rozpoczęciem rekrutacji. Listę sporządza Dyrektor SDNS w porozumieniu z osobami, które zamierza na nią wpisać. Warunkiem wpisania danej osoby na ww. listę jest wyrażenie przez nią pisemnej zgody,
6) kwestionariusz oceny dokumentacji kandydata (załącznik nr 5 do Zasad rekrutacji), który stanowi deklarację kandydata o zgłoszeniu osiągnięć podlegających ocenie,
7) dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 (w przypadku certyfikatu albo dyplomu - kopia – oryginał do wglądu, w przypadku zaświadczeń- oryginał) zgodny z Wykazem dokumentów potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego (załącznik nr 6 do Zasad rekrutacji); jeżeli kandydat nie posiada ww. dokumentu, przystępuje do egzaminu z języka angielskiego na zasadach określonych w § 9 Zasad rekrutacji,
8) potwierdzenie dotychczasowej aktywności naukowej (w postępowaniu rekrutacyjnym uwzględnia się udokumentowaną aktywność naukową i organizacyjną kandydata odpowiadającą dyscyplinom, w jakich jest prowadzona SDNS, z okresu ostatnich 5 lat poprzedzających rekrutację - do chwili zakończenia rejestracji elektronicznej):
a) publikacje - należy dołączyć kopię strony tytułowej, strony redakcyjnej, cały spis treści oraz pierwszej i ostatniej strony własnego tekstu (prace wydane) lub potwierdzenie redakcji/wydawnictwa o przyjęciu pracy do druku,
b) udział w konferencjach naukowych - należy dołączyć potwierdzenie uczestnictwa w formie: programu konferencji z tytułem wystąpienia i nazwiskiem kandydata albo potwierdzenia przez organizatorów konferencji czynnego udziału kandydata wraz z tytułem wystąpienia,
c) projekty naukowo-badawcze - udział w projektach potwierdzony dokumentem grantodawcy, pismem kierownika projektu (kopia – oryginał do wglądu),
d) dokument (kopia – oryginał do wglądu) potwierdzający znajomość języków obcych innych niż język angielski oraz język ojczysty (zgodny z Wykazem dokumentów potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego - załącznik nr 6 do Zasad rekrutacji),
e) poświadczenie aktywności społecznej, organizacyjnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej - każdy z rodzajów aktywności organizacyjnej oraz okres jej trwania powinien być potwierdzony (kopia i oryginał do wglądu),
9) kandydat posiadający orzeczenie o niepełnosprawności/stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 100 ze zm.) składa kopię orzeczenia z innymi dokumentami rekrutacyjnymi, jeśli ma zamiar skorzystania z dodatkowych uprawnień wynikających z przepisów prawa,
kandydaci z zagranicy (cudzoziemcy) składają ponadto:
a) dokument potwierdzający legalność pobytu na terytorium RP w postaci kopii aktualnej wizy lub karty pobytu niezwłocznie po uzyskaniu jednego z ww. dokumentów, najpóźniej do końca pierwszego semestru kształcenia w SDNS,
b) w przypadku kandydatów, którzy nie mają miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w RP, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym - wskazanie w formie pisemnej adresu do doręczeń na terytorium RP lub ustanowienie pełnomocnika do doręczeń (na potrzeby doręczania pism i decyzji administracyjnych). W przypadku niedopełnienia ww. obowiązku decyzje oraz pisma są pozostawiane w aktach kandydata ze skutkiem doręczenia.
Termin i sposób doręczenia dokumentów papierowych:
Dokumenty należy dostarczyć w terminie:
od 06.06.2024 r. do 14.06.2024 r. - za termin doręczenia dokumentów uznaje się termin ich wpływu do szkoły doktorskiej (dane adresowe – patrz niżej)
Test językowy:
Test językowy odbędzie się w dniu 21 czerwca 2024 r.
Szczegółowe informacje na temat testu zostaną przekazane kandydatom zarejestrowanym w systemie IRK poprzez wiadomość systemową.
Rozmowa kwalifikacyjna
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w terminie:
od 03.07.2024 r. do 08.07.2024 r.
Szczegółowe informacje na temat rozmowy kwalifikacyjnej zostaną przekazane kandydatom zarejestrowanym w systemie IRK poprzez wiadomość systemową.
Termin doręczenia zaświadczenia o egzaminie dyplomowym*
*dotyczy kandydatów, którzy zostali dopuszczeniu do rekrutacji pomimo braku tytułu zawodowego magistra (na podstawie przepisów § 2 ust. 2 Zasad rekrutacji) i złożyli zobowiązanie do dostarczenia zaświadczenia o odbyciu egzaminu dyplomowego i nadaniu tytułu magistra w terminie określonym w terminarzu rekrutacji.
19.07.2024
Ogłoszenie listy osób przyjętych ze stypendium finansowanym z funduszy zewnętrznych
(na podstawie §14 Zasad rekrutacji):
19.09.2024
Termin i sposób doręczenia dokumentów papierowych:
Dokumenty należy dostarczyć w terminie:
od 06.06.2024 r. do 14.06.2024 r. - za termin doręczenia dokumentów uznaje się termin ich wpływu do szkoły doktorskiej
Dokumenty należy dostarczyć do biura szkoły doktorskiej (w godz. 9-15) lub wysłać drogą pocztową na adres:
Uniwersytet Łódzki
Centrum Szkół Doktorskich
Sekretarz SDNS p. Aneta Szewczyk
ul. Matejki 21/23, pok. 114
90-237 Łódź
E: office.sdns@uni.lodz.pl
T: +48 42 635 62 42
Dla osób przystępujących do rekrutacji spoza terenu RP:
W przypadku, gdy złożenie dokumentów papierowych jest niemożliwe w w/w terminie z przyczyn niezależnych od osoby kandydującej, można dostarczyć je już po przyjeździe do Polski (przed złożeniem Ślubowania i rozpoczęciem zajęć na początku roku akademickiego) – w tym celu należy, zgodnie z §8 ust. 3 Zasad rekrutacji, skierować mailowo wniosek do Dyrektora SDNS o możliwość złożenia dokumentacji oryginalnej po terminie wynikającym z terminarza rekrutacji, z jednoczesnym zobowiązaniem do dostarczenia oryginalnych dokumentów przed terminem podpisania aktu ślubowania. Prosimy mieć na uwadze, że w przypadku niedostarczenia kompletu oryginalnych dokumentów zostaje wydana decyzja administracyjna o odmowie przyjęcia do SDNS.